Competitive Intelligence ca instrument în dezvoltarea organizației

KWLG - We know > Blog > Blog > Competitive Intelligence ca instrument în dezvoltarea organizației

Competitive Intelligence ca instrument în dezvoltarea organizației

Strategia de joc: agilitate înainte de toate

Competitive Intelligence ca instrument în dezvoltarea organizației

 

Ritmul în care contextele economice și politice se schimbă forțează organizațiile (fie ele comerciale sau nu) să rămână la nesfârșit „cu genunchii flexați”, pregătiți să facă față provocărilor și să reacționeze mai degrabă decât să decidă cursul jocului, în efortul lor de a face performanță. Este, desigur, o capcană în care un manager ar putea să cadă, crezând că frecvența cu care se schimbă regulile jocului reprezintă mai curând un impediment în planul său riguros de dezvoltare, decât o oportunitate. La KWLG înțelegem că există 2 fețe pentru fiecare monedă, pentru fiecare schimbare care forțează perspectiva managerului și tabloul în care el activează, ca întreg.

Ar putea părea contraintuitiv la prima vedere, însă companiile nu de planuri rigide și meticuloase au nevoie, ci de agilitate în re-evaluarea constantă a perspectivei din care își administrează creșterea; aici, un rol crucial îl joacă competitive intelligence (CI), adică analiza datelor despre competitori și despre segmentele de piață relevante pentru un anume actor. Este absolut necesar să facem acum o distincție și să precizăm că CI înseamnă mai mult decât market research. O parte dintre date se referă, într-adevăr, la piață sau segmentul de piață, dar CI nu este doar o colecție de date și (cel mult) prognoze, este un proces complex de analiză în mișcare a întregului sistem compus din factori economici, sociali, politici și culturali, în așa fel încât beneficiarul intelligence-ului să nu resimtă povara acelor “genunchi flexați” despre care vorbeam mai devreme. El ar trebui să simtă că, flexibil fiind, este pregătit și informat pentru orice schimbare ar avea de valorificat. Folosit corespunzător, CI conduce către o mai mare agilitate strategică.

Simplu și clar, CI permite identificarea (în contextul condițiilor schimbătoare din piață) riscurilor și a oportunităților suficient de devreme, încât să permită companiei să își adapteze strategia sau, în cazuri extreme, să o schimbe complet.

Acest fapt delimitează CI de toate celelalte informații, date sau servicii de cercetare. Informația în formă brută nu oferă o perspectivă asupra vreunei schimbări; analiza ei, însă, cu siguranță. Cu toate acestea, marea majoritate a companiilor fac această confuzie în detrimentul performanței lor.

 

Competitive intelligence și specialiștii în domeniu

Aproape simultan cu nașterea unei idei noi – fie că vorbim de un produs, de un serviciu sau chiar de o procedură – se pun și întrebările legate de competitori. Ei ce fac? S-au lovit de probleme similare? Cum le-au rezolvat? Au produse similare? Când le lansează? Care este strategia lor de dezvoltare? Care sunt punctele lor forte? Dar cele slabe?

Activitatea organizațiilor din piață este influențată de companii competitoare, agenții guvernamentale, acte normative, moșteniri culturale și mulți alți factori. Dar în condiții similare, companiile dezvoltă – din fericire – strategii diferite, iar acest lucru nu înseamnă decât că se creează nișe de comunicare și de dezvoltare, aproape la nesfârșit. Un specialist în CI este capabil să vadă tot acest ansamblu și să sugereze modalități profitabile de acțiune.

Poate cea mai valoroasă abilitate a unui profesionist în CI este abilitatea lui de a selecta din volume imense de date pe acelea care sunt cu adevărat relevante, utile, oportune. Împotriva trendului din anii recenți, unde cifrele generate de big data au fost ridicate la rang de axiomă, iar colectarea datelor a înlocuit intelligence-ul strategic, specialistul în CI “vânează” în continuare insight-urile adevărate și nu doar statistici incomplete, dar încurajatoare. Chiar dacă insight-urile generate de CI nu confirmă dorințele managementului.

De fapt, cu cât echipa de CI este mai departe de sediul companiei care o contractează, cu atât analiza va fi mai echidistantă și mai nealterată de politica organizației sau de dinamicile echipelor interne. Singura analiză utilă dezvoltării organizației este cea obiectivă. Iar acest lucru este posibil doar cu o echipă externalizată, a cărei miză nu este păstrarea poziției de negociere sau a sursei de venit.

 

Competitive Intelligence: cadrul legal și unele prejudecăți

Principiile după care activitatea de CI ar trebui să se conducă nu sunt statuate normativ, ceea ce, inevitabil, conduce către păreri eronate și temeri nejustificate. Dar chiar și în lipsa unui cadru legal foarte riguros, considerăm că activitatea de CI trebuie să respecte:

Principiul legalității: derularea tuturor activităților de culegere, prelucrare, evaluare, analiză și furnizare a datelor cu respectarea deplină a normelor legale;

Principiul eticii: derularea activităților în mod corect și cu profesionalism; evitarea conflictului de interese; respectarea partenerilor de afaceri; stabilirea de relații bazate pe încredere; respectarea angajamentelor asumate;

Principiul confidențialității: păstrarea secretului profesional pe tot parcursul procesului de CI, de la recepționarea cerinței clientului, la derularea activităților specifice și furnizarea răspunsului către solicitant.

Absolut toate datele sunt colectate și procesate în conformitate cu legislația în vigoare, iar la toate acestea se adaugă și principiile etice despre care am amintit mai sus: obiectivitate și confidențialitate absolută. Nu putem vorbi de spionaj industrial atâta timp cât o firmă de CI nu are acces și nici nu apelează la datele confidențiale ale concurenței.

 

Încă o dată, pe scurt

Domeniul acesta se bazează pe un principiu simplu: utilizarea informației din mediul concurențial, în beneficiul organizației cliente. Activitățile care compun CI sunt efectuate în spiritul respectului pentru lege și etică, și sunt indispensabile managerului agil și informat, mereu la curent cu schimbările de circumstanțe. Derulate de specialiști, produsele analitice de CI sunt mereu obiective, pline de insight-uri valide și nu de informație nediferențiată, astfel că ele vă pot aduce sau păstra avantajul competitiv.